Una Altra Excepció

CORCS DRUM&ORGAN

18 April, 2020
CORCS DRUM&ORGAN
Adarce Records
Number of discs: 1

In the collective unconscious there is a very specific aesthetic associated with keyboard and drum records: a certain sound, specific rhythms… This album, full of winks and exceptions, aims to get away from these stereotypes and gathers a compilation of varied songs both by gender and sound. Its nexus are the two used tools: keyboard and drums, both manufactured in Barcelona about 40 or 50 years ago, with the problems and limitations that this implies. The challenge has been to make a keyboard and drum record, opening the possibilities of these instruments, away from the inertia and the vices that have accumulated for years, to get some fresh and update songs. All this, with the exceptions that are needed.

Committed to taking advantage of the resources, because we have ruined the planet, and uncomfortable with the constant and unnecessary spoiling that continues happening to sustain an absurd pace of life, Corcs Drum & Organ takes chances recovering an obsolete and despised technology to demonstrate that the aging of things are subjective. Everything can be repaired. The problem is, if the price of the repair exceeds that of the work- force of semi-enslaved people, making a new one on the other side of the world.

If there is a skill reserved for a privileged few, that’s the ability to grow the songs hit by hit and beat by beat. Follower of great drummers like Nate Smith, Ringo Starr, John Bonham and Brian Blade; Oriol Casas applies his techno producer knowledge, to his more than 20 years playing drums with renowned musicians, to connect the emotions of the public with the emo- tions of the musicians who play with him.

Apart from rejecting digital technology, Joan Sobrevals is a keyboardist who drinks from the sound of the records and the music of Booker T, Barbara Dennerlein, Jimmy Smith, Jackie Mittoo … From his feet, some funk basses come out, without virtuoso pretensions and from his hands, a collection of rhythms and melodies that you don’t know very well if they sound familiar or not.

It seems incredible that 2 boys, with their hands and feet, are able, with two instruments from the late ’70s, to make such powerful music and danceable concerts, as interesting to see and feel for those who still resist to get up of the chair.

 


 

En el subconsciente colectivo hay una estética muy concreta asociada a los discos de órgano y batería: un sonido determinado, unos ritmos específicos … Este disco, lleno de licencias y excepciones, pretende alejarse de estos estereotipos y plantea un recopilación de canciones variadas tanto por género como por sonoridad. Su nexo son las dos herramientas utilizadas: órgano y batería, ambas fabricadas en Barcelona hace unos 40 o 50 años, con los problemas y limitaciones que esto implica. El reto ha sido hacer un disco de órgano y batería, abriendo las posibilidades de estos instrumentos, alejándolos de las inercias y los vicios que durante años han acumulado, para conseguir unas canciones frescas y actuales. Todo ello, con las excep- ciones que hagan falta.

Comprometidos con el aprovechamiento de los recursos que hemos saque- ado el planeta, e incómodos con los constantes e innecesarios expolios que se siguen produciendo para sostener un ritmo de vida absurdo, Corcs Drum&Organ se arriesga a recuperar una tecnología obsoleta y despreciada para demostrar que el envejecimiento de las cosas es subjetivo. Todo se puede reparar. El problema es si el precio de la reparación supera al de la mano de obra de las personas semiesclavizadas fabricándose uno nuevo en la otra punta del mundo.

Si hay una habilidad reservada a pocos privilegiados es la capacidad de hacer crecer las canciones golpe a golpe y compás a compás. Seguidor de grandes bateristas como Nate Smith, Ringo Starr, John Bonham y Brian Blade; Oriol Casas aplica sus conocimientos de productor de techno, a sus más de 20 años tocando la batería con músicos de renombre, para conectar las emociones del público con las emociones de los músicos que tocan con él.

Aparte de rechazar la tecnología digital, Joan Sobrevals es un organista que bebe del sonido de los discos y la música de Booker T, Barbara Dennerlein, Jimmy Smith, Jackie Mittoo… De sus pies, salen unos bajos funk , sin preten- siones virtuosísticas y de sus manos, una colección de ritmos y melodías que no sabes muy bien si te suenan o no.

Parece mentira que 2 chicos, con sus manos y sus pies, sean capaces, con dos instrumentos de finales de los ’70, hacer una música y unos conciertos tan potentes y bailables, como interesantes de ver y sentir para aquellos que se resisten a levantarse de la silla.

Share:
Adarce Rercords 2017